پاسخ به سوالات امام سجاد4
. خطبههاي آتشين: امام ـ عليه السّلام ـ براي روشنگري مردم و تبيين معارف
حقه و پردهبرداري از چهرة منفور بنياميه خطبههايي ايراد فرمودند كه اهمّ
آنها از اين قرار است:
الف) خطبة كوفه: امام ـ عليه السّلام ـ به
جمعيتي كه براي تماشاي اسيران آمده بودند اشاره كرد كه ساكت شوند، همه سكوت
كردند، آنگاه پس از ستايش خداي متعال خود را معرّفي فرمود و با سخنان
كوتاه و جانگداز در آن محيط اختناق و ارعاب، طوفاني به پا ساخت. خطبة امام ـ
عليه السّلام ـ چنان در عمق روح و جان مردم نفوذ كرد كه ناگهان از هر سو
صداي شيون و نداي ندامت بلند شد و مردم همگي از آن حضرت اعلام حمايت نمودند
و از دشمنان آنان برائت جستند.[2]
ب) خطبة شام: مردم شام در اثر
تبليغات چهل سالة معاويه شناخت صحيحي از اسلام و خاندان نبوّت ـ عليهم
السّلام ـ نداشتند. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ با كلام خود در مجلس يزيد و
در مقرّ حكومت اموي غوغايي ايجاد كرد و در ميان اقشار مختلف مردم چنان
تحوّلي به وجود آورد كه يزيد ترسيد شورش شود و به مؤذن دستور داد اذان
بگويد امّا با ادامة سخنان امام ـ عليه السّلام ـ فشار افكار عمومي بر يزيد
اوج گرفت و او مجبور شد بر خلاف مواضع قاطع قبلي، خود را تبرئه كند و
مسئوليت فاجعه كربلا را به گردن ابن زياد اندازد.[3]
ج) خطبة مدينه:
هنگامي كه كاروان امام ـ عليه السّلام ـ به نزديكي مدينه رسيد مردم مطّلع
شده و به استقبال آنها آمدند، امام ـ عليه السّلام ـ در ميان آنها خطبة شور
انگيزي ايراد فرمودند و در ضمن آن صحنة جانگداز عاشورا و جنايات بني اميه
را بازگو كردند و با بيانات روشنگرانة خود پرده از حكومت جائر يزيد
برداشتند.[4] و اذهان مردم مدينه را نسبت به بنياميه آگاه كردند و اين
زمينهاي شد كه بسياري از قيامها بر عليه امويان در مدينه شكل بگيرد.
2.
تبيين معارف حقه و مبارزه در قالب دعا: امام زين العابدين ـ عليه السّلام ـ
در محيطي كه ارعاب و اختناق حاكم بود مباحث سياسي و اصول اعتقادي را در
قالب دعا بيان ميفرمود كه مهمترين آنها مسئلة امامت و رهبري حقيقي جامعة
اسلامي و غصب و تصاحب آن توسط حكّام جور بود.[5]
3. برخورد و مبارزه با
علماء درباري: اينان كساني بودند كه فكر و ذهن مردم را به سوي بنياميه
جهت ميدادند و آنان را با وضعي كه بنياميه طالب آن بودند در جامعه حاكم
باشد، عادت ميدادند و افكار ناشايست و فرهنگ نادرست اموي را در قالب اسلام
به خورد مردم ميدادند به عنوان مثال برخورد شديد امام ـ عليه السّلام ـ
با محمّد بن مسلم زهري محدث برجستة درباري است. [6]
4. زنده نگه داشتن
ياد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افكار عمومي براي حكومت اموي بسيار
گران تمام شد و مشروعيت آن را زير سؤال بود، امّا براي اينكه اين فاجعة
عظيم فراموش نشود امام با گريه بر شهيدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان
مبارزة منفي را به صورت گريه ادامه داد.[7] شكي نيست كه اين اشكهاي سوزان
ريشة عاطفي داشت، امّا چگونگي برخورد آن حضرت با اين موضوع اثر و نتيجة
سياسي داشت. يادآوري مكرّر قضية كربلا نميگذاشت ظلم و جنايات حكومت
بنياميه از خاطرهها فراموش شود.
بنابراين سيد الشهداء ـ عليه السّلام
ـ حماسة بزرگي در روز عاشورا و در زمين كربلا خلق نمود و امام سجاد ـ عليه
السّلام ـ اين حادثة تاريخي را از قيد زمان و مكان رها نمود و شعار «كل
يوم عاشورا و كل ارض كربلا» را جاودانه ساخت.
5. تربيت شاگردان و اصحاب خاصّي كه هر يك از آنها حافظ دستاوردهاي مكتب عاشورا و امامت بودند.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. كتاب منتهي الامال، شيخ عباس قمي، چاپ نهم، ستاره هجرت، 1375 هـ ش، ج1، ص 638.
2. سيرة پيشوايان ، آقاي مهدي پيشوايي.
3. حيات فكري سياسي امامان شيعه، رسول جعفريان.
4. بررسي نقش امام سجاد(ع) در رهبري شيعه پس از واقعه كربلا، محسن رنجبر.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . مجلسي، محمدباقر، بحار الانوار، تهران، مكتبة الاسلاميه، چاپ سوم، 1371 ش، ج 45، ص 46.
[2] . جلالي، سيد محمّدرضا، جهاد الامام السجاد ـ عليه السّلام ـ ، دار الحديث، چاپ اول،1418 هـ ق، ص 48.
[3] . مجلسي، پيشين، ج 45، ص 137.
[4] . قندوزي حنفي، سليمان بن ابراهيم، ينابيع الموده، دار الاسوه، چاپ اول،1416 هـ ق، ج7، ص 93.
[5] . امام زين العابدين ـ عليه السّلام ـ ، صحيفة سجاديه، دفتر انتشارات اسلامي، جامعة مدرسين، چاپ چهارم، 1375 هـ ش، ص 99.
[6] . قمي، عباس، سفينة البحار، تهران، كتابخانة ثنايي، ج1، ص 573.
[7] . الاربلي، علي بن عيسي، كشف الغمه، بيروت، دار الاضواء، نوبت دوم، 1405 هـ ق، ج2، ص 314.